X
تبلیغات
هر چه می خواهد دل تنگم... - فرازهایی از حسابداری...

هر چه می خواهد دل تنگم...

دل نوشته، خاطره، مطالب ادبی، مطالب علمی رشته خودم

لینک دانلود یک کتاب به صورت پاورپوینت
 

سلام

موضوع سیستم های اطلاعاتی حسابداری حسابداری را از دیگاه سیستماتیک بررسی و تجزیه و تحلیل می نماید . من فکر می کردم این کتاب فقط در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود ولی ظاهرا دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز این مطلب را به صورت مختصر در حد آشنایی با تعاریف مطالعه می شود.

یک لینک دانلود پاورپوینت برای شما گذاشتم امیدوارم مفید باشه

http://wps.prenhall.com/bp_romney_ais_10/35/9154/2343658.cw/-/t/index.html

[ چهارشنبه 6 شهریور1392 ] [ 8:7 ] [ صبا ] [ ]
تعیین روایی و پایایی در پرسشنامه ها
 

با سلام

وقتی شما وسیله ای برای اندازه گیری یک مشخصه یا ویژگی دارید باید مطمئن شوید :
اولا این وسیله می تواند آنچه که شما می خواهید را اندازه بگیرد. مثلا اگر شما می خواهید میزان رضایت شغلی را به وسیله یک پرسشنامه در یک جمعیت خاص اندازه گیری کنید، باید مطمئن باشید سوالاتی را که در پرسشنامه گنجانده اید با اطمینان بالایی این مشخصه را (رضایت شغلی) به درستی اندازه خواهند گرفت. به عبارتی پرسشنامه ای دارای اعتبار و روایی (Validity) است که برای اندازه گیری یک ویژگی کافی و مناسب باشد.
ثانیا این وسیله باید پایایی (Reliability) داشته باشد. به این معنی که اگر در چند زمان مختلف در یک جمعیت از آن استفاده کنیم در نتایج به دست آمده اختلاف چندانی مشاهده نکنیم. ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) در شرایط یکسان نتایج یکسانی به دست دهد. آلفای کرونباخ شاخصی برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه ها است.

بطور کلی مقصود از روائي آن است كه وسيله اندازه‌گيري واقعا بتواند خصيصه مورد نظر را اندازه‌گيري نمايد نه متغير ديگري را. اگر وسيله اندازه‌گيري از لحاظ خصيصه مورد نظر داراي روائي كافي نباشد، نتايج پژوهش بي‌ارزش خواهد بود. (هومن: 1368؛ ‌117)


پايائي دلالت بر آن دارد كه ابزار اندازه‌گيري در شرايط يكسان تا چه اندازه نتايج يكساني بدست مي‌دهد. دامنه ضريب اعتبار از صفر تا يك است(هومن،1370، 116). براي تعيين پايايي ابزار اندازه‌گيري شيوه‌هاي مختلفي وجود دارد از جمله روش اجراي دوباره (بازآزمائي)، روش موازي(همتا)، روش تنصيف(دو نيمه كردن)، روش كودر، ‌ريچاردسون و روش آلفاي كرونباخ.


برچسب‌ها: روایی, پایایی, ضریب آلفای کرونباخ
ادامه مطلب
[ پنجشنبه 15 فروردین1392 ] [ 21:18 ] [ صبا ] [ ]
افزایش حقوق کارمندان در سال 92
 

تصویب‌نامه درخصوص ضریب حقوق سال ۱۳۹۲ کارمندان به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ابلاغ شد.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات وزیران در خصوص ضریب حقوق سال 1392 کارکنان دولت و بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد.

تصویب‌نامه درخصوص ضریب حقوق سال 1392 به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه مورخ 27 اسفند 1391 به استناد ماده (50) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ و ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب 1386 ـ تصویب نمود:


ادامه مطلب
[ پنجشنبه 15 فروردین1392 ] [ 11:22 ] [ صبا ] [ ]
یه لینک مفید برای دانشجویان حسابداری
با سلام

از طریق لینک زیر وارد وبلاگ حسابداری می شوید که می توانید نرم افزار رافع ۶ و رافع ۷ و جزوه آموزشی نرم افزار مذکور را دانلود بفرمایید.

 

http://g-hesabdary.blogfa.com/8905.aspx

 

موفق باشید

[ پنجشنبه 26 بهمن1391 ] [ 21:42 ] [ صبا ] [ ]
مقاله 6 : آسيب شناسي دستگاه هاي خودپرداز بانكي ((ATM در ايران

چكيده

توسعه دسترسي به شبكه گسترده جهاني (اينترنت)، انقلابي را در زمينه ارتباطات ‍« يك به يك » و « يك به چند » در همه نقاط دنيا ايجاد كرده است.  دسترسی تعداد زیادی از مردم به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت و بانکداری الکترونیک را می توان از تبعات گسترش و نفوذ آن دانست.

سیستم های بانکداری الکترونیکی این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا سریع و آسان کلیه کارهای بانکی خود را از طریق تلفن ثابت، تلفن همراه، دستگاه های خود پرداز(ATM)  و یا اینترنت انجام دهد. با گسترش فناوری، انواع سیستم های بانکداری الکترونیکی نیز ایجاد شده، که هر یک از آنها ابعاد تازه ای را در زمینه تبادل اطلاعات میان کاربر و بانک ارایه کرده است؛ ATM از جمله نخستين سيستم هاي شناخته شده در بانكداري الكترونيك است.

 


ادامه مطلب
[ شنبه 21 بهمن1391 ] [ 23:42 ] [ صبا ] [ ]
معرفی سایتی برای مقالات ....

۱- پرتال سنجش تحصیلات تکمیلی

http://downloadpaper.paak-mech.com/Service-Download-Paper.aspx

 

۲. دانلود تستهای تالیفی کارشناسی ارشد و دکتری و مقالات علمی ...

http://www.modir.ir/Articles/

[ پنجشنبه 5 بهمن1391 ] [ 21:34 ] [ صبا ] [ ]
تعیین عوامل موثر بر قیمت تمام شده ....

استراتژیهای قیمت گذاری

سه دیدگاه رایج در شرکت ها، جهت تعیین قیمت برای محصولات وجود دارد:

1 . رویکرد مبتنی بر هزینه

2 . رویکرد مبتنی بر مشتری

3 . رویکرد مبتنی بر رقابت

هر یک از رویکردها، نشان دهنده مبنایی است که شرکت برای تعیین قیمت محصول خود از آن استفاده می کند، كه در ادامه هر يك از رويكردها بررسي و تحليل مي شود:

استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر هزینه

این رویکرد برخاسته از ملاحظات مالی است، که در آن با یک سود برابر روی بهای تمام شده تولید، هر محصول قیمت گذاری می شود. با این وجود، تخمین هزینه هر محصول کار مشکلی است، زیرا هزینه هر واحد با تغییر حجم فروش تغییر می کند. استراتژیهای قیمت گذاری بر مبنای هزینه به شرح زیر هستند: اضافه بها، بر مبنای تجربه، بر مبنای بازده سرمایه گذاری و خروج از بازار.

الف. قیمت گذاری اضافه بها:  قیمت گذاری اضافه بها به این معنا است که قیمت ها را بر پایه هزینه ها قرار داد و عناصر دیگری مانند هزینه های اداری و سود را به آن اضافه کنیم. این استراتژی هنگامی مناسب است که:

·        رویه های قیمت گذاری تابع مقرارت دولتی، نظامی یا ساخت و ساز باشد؛

·        به دلیل مراحل ایجاد و آزمایش محصولات جدید، هزینه های کامل غیر قابل پیش بینی وجود داشته باشد؛

·        یک پروژه (محصول) از مراحل آغاز و پایان زیادی عبور كند؛

·        وقتی محصولات متنوع و مقررات و در نظر گرفتن وضعیت بازار برای هر کدام به تنهایی بسیار دشوار است.

ب .بر اساس منحنی تجربه: با افزایش تجربه تولید، هزینه های تولید و بازاریابی کاهش می یابد. با استفاده از امتیاز کاهش یافتن هزینه ها در طی زمان سعی می شود تا قیمت های جاری بر اساس هزینه های آینده (که کمتر از هزینه های حال خواهد بود) تعیین گردد. شرکت با تعیین قیمت امروز بر اساس هزینه تمام شده کمتر در آینده، از نوعی مزیت قیمت نسبت به رقباءء بر خوردار می شود. این شیوه زمانی منطقی به نظر می رسد که سه شرط موجود باشد:

·        اثر منحنی تجربه چشم گیر باشد؛

·        از نظر تجربه از رقباءء جلو باشد؛

·        مشتریان نسبت به قیمت حساس باشند.

ج .بر اساس بازده سرمایه گذاری: تعیین کننده سطوح قیمت لازم برای دست یابی به سود مطلوب است.

د .قیمت گذاری خروج از بازار: تعیین قیمت های بالا برای خارج کردن یک محصول از خط. محصول وارد قسمت انتهایی چرخه عمر خود شده است اما هنوز توسط مشتریان اندکی مورد استفاده قرار می گیرد. حذف ناگهانی محصول از خط، منجر به مشکلات جدی برای مشتریان می شود و روابط را تضعیف می کند. قیمت گذاری خروج از بازار به معنای از بین بردن محصول نیست. این استراتژی برای مشتریان خاصی که برای راحتی دسترسی به منبع تأمین خود حاضرند قیمت بالایی بپردازند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه 14 دی1391 ] [ 22:1 ] [ صبا ] [ ]
آرزوی پرواز ...
 

آنكه مي خواهد روزي پريدن آموزد،

ابتدا بايد ايستادن، راه رفتن، دويدن و بالا رفتن آموزد.

پرواز را با پرواز آغاز نمي كنند.


ادامه مطلب
[ جمعه 8 دی1391 ] [ 14:37 ] [ صبا ] [ ]
... با کمی تاخیر

 

با عرض سلام و احترام

پساپس  روز حسابدار را به همه حسابداران و حسابرسان

متعهد و زحمتکش تبریک عرض می کنم.

روزتون مبارک


ادامه مطلب
[ جمعه 17 آذر1391 ] [ 0:53 ] [ صبا ] [ ]
توسعه 10 درصدی حسابداری در در تحصیلات تکمیلی
سرپرست کمیته حسابداری در حوزه برنامه ریزی علوم انسانی گفت: رشد رشته حسابداری در مقطع تحصیلات تکمیلی به اندازه مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد نداشته است.

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر احمد احمدپور‌ در نشست خبری گروه ها و روسای کمیته های برنامه ریزی آموزش عالی با محوریت تحول و ارتقاء برنامه‌های درسی دانشگاهی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت:  بیش از 10 درصد دانشجویان کل کشور در رشته حسابداری تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور،‌ علمی کاربردی ایجاد شده و هدف کمیته حسابداری بازنگری سرفصل‌ها و دروس حسابداری با توجه به نیازهای و تغییرات محیطی است .
سرپرست کمیته حسابداری در حوزه برنامه ریزی علوم انسانی افزود: سرفصل‌‌هایی که اکنون در این رشته در آموزش عالی وجود دارد مربوط به دهه 60 است و نمی تواند با تغییرات محیطی سازگار باشد .
وی با بیان اینکه اعضای کمیته تا کنون بررسی سرفصل‌های دروس مقاطع کاردانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند یاداورشد: باید دانشگاههای برتر به سمت ایجاد رشته حسابداری در مقطع تحصیلات تکمیلی حرکت کنند چرا که در حال حاضر 68 درصد دانشجویان در استان های مختلف در مقطع کارشناسی حسابداری تحصیل می کنند.
سرپرست کمیته حسابداری در حوزه برنامه ریزی علوم انسانی با بیان اینکه رشد رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مانند رشد این رشته در مقطع کاردانی و کارشاسی نبوده یادآورشد: اقدامات خوبی در کمیته حسابداری برای توسعه این رشته اتخاذ شده است.
احمد پور یاداورشد: برنامه کمیته، سوق دادن دانشگاههای بزرگ براساس برنامه آمایش آموزش عالی به سمت توسعه رشته  حسابداری در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

[ یکشنبه 28 آبان1391 ] [ 20:24 ] [ صبا ] [ ]
چاپ مقاله
 

مقاله اینجانب با عنوان " تاثیر آستانه اهمیت و انگیزه های اختیاری مدیران بر ... " در مجله علمی - پژوهشی بررسی های حسابداری و حسابرسی به چاپ رسید.

با تشکر و سپاس فراوان از استاد محترم و گرانقدرم جناب آقای دکتر خانی

 

[ سه شنبه 16 آبان1391 ] [ 22:25 ] [ صبا ] [ ]
دانلود نرم افزار هلو ( حسابداری )

سلام

امیدوارم مفید باشه ...

http://s3.picofile.com/file/7478044622/Amoozesh_Narm_Afzare_Holoo.pdf.html

یا حق

[ شنبه 6 آبان1391 ] [ 19:54 ] [ صبا ] [ ]
مقاله

 

مقاله ي اينجانب با عنوان " وضعيت اسناد تجاري در ايران و بررسي تطبيقي آن با ساير كشورها" در همايش ملي نقد و بررسي لايحه جديد قانون تجارت دانشگاه آزاد اسلامي واحد مراغه، پذيرفته شد.

[ جمعه 17 شهریور1391 ] [ 10:38 ] [ صبا ] [ ]
دو خبر در خصوص همایش ملی نقد و بررسی لایحه جدید قانون تجارت

 خبر اول: تمدید مهلت ارسال مقالات

با توجه به مراجعات وتماسهای مکرر در مورد تمدید مهلت ارسال مقالات،و ایجاد فرصت برای پژوهشگران محترم ،مهلت ارسال اصل مقالات تا 15مردادماه 1391 تمدید شد.
 

خبر دوم: کاهش هزینه ثبت نام و تمدید مهلت ارسال مقاله دانشجویان

با توجه به استقبال دانشجویان از این همایش ودرخواست مکرر عده ای از آنها مبنی بر کاهش هزینه ثبت نام،بنا به پیشنهاد دبیر علمی همایش وموافقت کمیته اجرایی همایش،دانشجویان(با مقاله)از50%درصد تخفیف حق ثبت نام برخوردار میشوند.ود ضمن جهت بهره مندی این افراد از فرصت بدست آمده مهلت ارسال مقالات برای اشخاص مذکور تا 25 مردادماه تمدید گردید.  
لازم به یاد آوری است که این تخفیف شامل تمام دانشجویانی که قبلا ثبت نام کرده اند نیز میشود.
 
به نقل از دبیرخانه همایش ملی نقد و بررسی لایحه جدی قانون تجارت
[ سه شنبه 17 مرداد1391 ] [ 6:16 ] [ صبا ] [ ]
نيم نگاهي به مقالات آموزشي دهمين همايش بين المللي حسابداري دانشگاه الزهرا

با عرص سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ...

از بين مقالاتي كه با موضوع آموزش حسابداري در دهمين همايش ملي و بين المللي حسابداري دانشگاه الزهرا مطرح شد، مقالاتي به چشم مي خورد كه حائز توجه ويژه اي هستند از جمله  چنين مقالاتي مي توان به مقاله هايي با عناوين: " آينده آموزش حسابداري در ايران: فرصت ها و تهديدها آقايان رضائي و قرباني"؛ "مطالعه تطبيقي آموزش حسابداري در كشورهاي مختلف آقايان بهرامي نسب ، اخلاقي و عبدي"؛ "نگاهي بر نيازمندي هاي آموزش حسابداري خانم ها حجازي، عامري و كرمي" ؛ "آموزش حسابداري در هزارتوي روشهاي تدريس آقاي نصيري" اشاره كرد.

در مقاله مطالعه تطبيقي آموزش حسابداري در كشورهاي مختلف" برنامه آموزش حسابداري در 7 كشور مهم دنيا استراليا، ژاپن، روسيه ، آمريكا، فرانسه، چين، اكراين و ايران  مورد بررسي و تحليل قرار گرفت. هدف نويسنده اين بوده است كه تفاوت ها و شباهت هاي آموزشي اين كشورها را به لحاظ مدت زمان آموزش در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري، تعداد واحدهاي تعريف شده براي رشته، آموزش در مقاطع متوسطه و عالي، شيوه هاي تدريس و نقش نهاده هاي حرفه اي در آموزش  بيان نمايد.

نكته جالب توجه اين است كه از بين كشورهاي فوق فقط كشور استراليا بيشترين دروس تخصصي را براي رشته حسابداري تعريف نموده و نظام آموزش اين كشور مبتني بر دروس نظري و كارآموزي مي باشد. ( در حالي كه تصور من اين بود كه كشورهاي آمريكايي و ژاپني بيشتر بر جنبه ي عملي آموزش حسابداري تكيه مي كنند كه ظاهرا براساس اين مقاله تصور اينجانب غلط بوده است.).

به نظرم آمد كه جدول 8 رو كه نتيجه بررسي نگارنده است را اينجا اضافه كنم .   

نوع درس

روسيه - دوره ۵ ساله

آمريكا- دوره ۴ ساله

اكراين - دوره ۴ ساله

استراليا- دوره ۴ ساله

ايران - دوره ۴ ساله

دروس تخصصي حسابداري

۲/۳۱٪

۸/۲۳٪

۳۱٪

۴۰٪

۳۱٪

دروس ككمي اقتصادي و بازرگاني

۴۵٪

۵/۴۰٪

۹/۴۱٪

۴۴٪

۹/۴۱٪

دروس عمومي و كلي

۸/۲۳٪

۷/۳۵٪

۱/۲۷٪

۱۶٪

۱/۲۷٪

جمع

۱۰۰٪

۱۰۰٪

۱۰۰٪

۱۰۰٪

۱۰۰٪


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد1391 ] [ 23:27 ] [ صبا ] [ ]
حسابدارها بخوانند ...

با سلام و احترام

متخصصان حسابداری و حسابرسی به لینک زیر مراجعه فرمایند

http://www.yaransoft.com/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=63

[ سه شنبه 12 اردیبهشت1391 ] [ 7:1 ] [ صبا ] [ ]
چقدر منتظر جواب ماندم و تو امروز چه زیبا پاسخم دادی ...

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"اوست که به شما حیات می بخشد و جان شما را می ستاند و به سوی او بازگردانده می شوید

پس چگونه می توانید در اختیار او نباشید؟"

آیه ۵۶ سوره یونس


ادامه مطلب
[ جمعه 1 اردیبهشت1391 ] [ 23:15 ] [ صبا ] [ ]
برخی خبرها...
 
مدير گروه حسابداري دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با فارس:
دهمين كنفرانس سراسري حسابداري ايران ارديبهشت 91 برگزار مي‌شود

خبرگزاري فارس:مديرگروه حسابداري دانشگاه الزهرا با اعلام برگزاري دهمين كنفرانس سراسري حسابداري ايران و هم انديشي پژوهشي دانشجويان دكتري حسابداري و علوم مالي در ارديبهشت سال آينده از همه كارشناسان خواست مقالات خود را ارايه كنند.

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=9002281170

[ یکشنبه 21 اسفند1390 ] [ 13:32 ] [ صبا ] [ ]
سوال؟؟
سلام

در مورد شاخص کیو توبین چه می دانید؟ این شاخص معیار سنجش چه آیتم یا آیتم هایی است و چگونه اندازه گیری می شود؟

در صورتی که مقاله ای می شناسید که به شناخت این شاخص کمک کند لطفا معرفی نمایید.

با تشکر

[ یکشنبه 11 دی1390 ] [ 7:56 ] [ صبا ] [ ]
مقاله 4 : تولید چابک

مقدمه

ترديدي نيست كه تغيير، رمز بقا و ماندگاريست و بسياري از انسانها و به تبع آن جوامع، موسسات و شركتها، همواره در جهت دگرگوني خود و تطبيق اوضاع و احوال خود با شرايط محيطي اطرافشان برآمده اند. شرايطي كه شايد خود، هيچ گاه نقش فعالي در ايجاد آن نداشته اند. بررسي تاريخ و سرگذشت شركتهايي با عمر بالا بيانگر اين واقعيت است كه آنها پيوسته در تلاش براي بقا و انطباق بيشتر خود با محيط اطرافشان بوده اند. به نظر مي رسد شرط ماندگاري در اين است كه با اعمال تغييرات تدريجي اختياري، خود را با تغييرات اجباري وفق داد. به هر حال با توجه به تغييرات سريع تکنولوژيک و کاري در دنياي رقابتي امروز، نياز به شکل گيري سازمانهاي چابک به خوبي احساس مي شود .در راستاي اين رقابت تنگاتنگ، پاسخگويي سريع به نيازهاي روز افزون و متغير مشتري لازمه کسب مزاياي رقابتي براي سازمان است. در اين زمينه، در صورت لزوم سازمان بايد به تغيير فرايندها و زير ساختارهايش بپردازد. از آنجا که سازمانها با نيروهاي زيادي چون مشتريان, تأمين كنندگان، رقباي داخلي و خارجي، مواجه بوده و هر يك تأثير ويژه‌اي بر سازمان خواهند داشت، هر سازمان بايد خود را به طور مناسب در جهت پاسخگويي به مجموعه‌ي فشارهای داخلي و خارجي، در جهت چابكي طراحي كند .  

مفهوم چابکی

هنگامی که در مسئله ای آشفتگی و تلاطم وجود داشته باشد, چابکی یکی از کلیدهای حل مسئله می باشد. چابکی به مفهوم تندی, سرعت, سبکی و زیرکی می باشد و به خلاقیت, ابتکار و نوآوری نیاز دارد. چابکی به توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات محیط متلاطم گفته می شود. متدولوژی های چابک تطیبق پذیر هستند و خودشان را با تغییرات تطبیق می دهند.  

تاریخچه چابکی

تاريخچه چابكي به دوره ركود صنايع ايالات متحده بر مي گردد. با توجه به ركود صنايع توليدي ايالات متحده و از دست دادن رقابت پذيري در طول دهه1980، در سال1990 كنگره آمريكا تصميم گرفت تا اقداماتي ضروري در اين مورد انجام دهد. در نتيجه كنگره به وزارت دفاع دستور داد كه آژانسي را ايجاد كند تا صنعت توليد ايالات متحده را با هدف رقابتي تر كردن آنها، مورد بررسي قرار دهد.

در واقع با مشاهده اينكه نرخ تغيير در محيط كسب و كار بيشتر از نرخ سازگاري با محيط است، گروهي از متخصصان و دانشگاهيان در دانشگاه لي هاي در ايالت پنسيلوانيا، از طرف وزارت دفاع با اين هدف كه چه سيستم و استراتژي هايي در صنعت موفق تر خواهند بود، گرد هم آمده و صنعت توليد ايالات متحده را مورد بررسي قرار دادند. نتيجه تلاش هاي اين گروه گزارش دو جلدي با عنوان «استراتژي بنگاه هاي توليدي قرن21» بود كه در پاييز1991، به وسيله «ياكوكا» در دانشگاه «لي هاي» منتشر شد و در همان زمان نام چابُك بر روي آن قرار گرفت.

مفهوم چابکی در سازمان

چابكي به طور كلي، توانايي يك سازمان براي درک تغيير محيطي و سپس پاسخگويي سريع و كارا به آن تغيير است. اين تغيير محيطي مي تواند تغييرات تکنولوژيک و کاري يا تغيير نياز مشتري باشد. واژه «چابك» توصيف گر سرعت و قدرت پاسخگويي در هنگام مواجهه با رويدادهاي داخلي و خارجي سازمان است. سازمانهاي چابک نه تنها بايد پاسخگوي تغييرات موجود باشند، بلكه با يك آرايش بندي مناسب بايد قادر به كسب مزاياي رقابتي نيز باشند. دو تعريف كلي در رابطه با سازمان چابك به شرح زير است:

·         يك سازمان چابك، با اتفاقات و تغييرات ناگهاني، به سادگي از پا در نمي‌آيد.

·         يك سازمان چابك، سريع السير، سازگار و قدرتمند است و به تغييرات ناگهاني، فرصتهاي جديد بازار و نيازمنديهاي مشتري پاسخ سريع مي‌دهد.

سازمانهاي چابك براي درك و پيش‌بيني تغييرات محيط كسب و كار طراحي شده و در اين راستا به ساختار بندي مجدد خود مي‌پردازند. از این رو، توليد چابك را مي توان به عنوان ساختاري در نظر گرفت كه در داخل هر شركتي، توانايي توسعه محصولات و استراتژي هاي كسب و كار را داراست. اين ساختار به وسيله سه منبع اوليه پشتيباني مي شود كه عبارتند از:
ساختار مديريتي و سازمانيِ نوآورانه، افراد توانمند با دانش و مهارت بالا، تكنولوژي هاي هوشمند و انعطاف پذير.
به عبارت ديگر، چابك را مي توان به عنوان يكپارچگي سازمان، افراد با دانش و مهارت بالا و تكنولوژي هاي پيشرفته براي رسيدن به نوآوري و همكاري در پاسخ به نيازهاي مشتري در نظر گرفت.

تولید چابک

تعاریف زیادی از تولید چابک صورت گرفته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

·         كيفيت بالا و بر اساس خواسته مشتري

·         پاسخگويي به نيازهاي مشتري

·         تركيبي از تكنولوژي هاي گوناگون

·         پاسخ به تغيير و عدم اطمينان

·         تكامل تدريجي تكنولوژي هاي توليدي

·         يك استراتژي توليد جهت كسب مزيت هاي رقابتي

·         همكاري در داخل و بين بنگاه ها

·         بهره گيري از تغييرات به عنوان يك فرصت

·         توانايي شكل دهي مجدد

·         توانمندي بقا و پيشرفت

يكي از تعاريفي كه مفيد و جامع به نظر مي رسد، تعريف موسسه ياكوكا است، كه به شكل زير تعريف شده است:
"سيستم توليدي با توانمندي هاي فوق العاده (توانمندي هاي داخلي، تكنولوژي هاي سخت و نرم، منابع انساني، مديريت تحصيل كرده و اطلاعات) جهت برآورده كردن نيازهاي در حال تغيير بازار، سيستمي كه به سرعت تغيير مي كند و در حالت ايده ال، پاسخي آني به تقاضاي مشتري است".

ادامه دارد

[ دوشنبه 25 مهر1390 ] [ 22:27 ] [ صبا ] [ ]
مقاله 3

عنوان:
بررسي رفتارهاي كاهنده كيفيت حسابرسي از ديدگاه قرارداد رواني و تعهدات عاطفي سازماني


نويسنده(گان):
دكتر مهدي عرب صالحي ، جواد كاظمي ، مهرداد ذولفعلي زاده


چکيده:
از اين حيث حائز اهميت است كه موجب كاهش اثر بخشي در جمع آوري شواهد و در نهايت خدشه دار شدن اظهارنظر شريك حسابرسي مي شود. اين پژوهش از نوع توصيفي- پيمايشي، و روش گردآوري مباحث نظري آن كتابخانه اي است. هم چنين اطلاعات لازم براي تحقق بخشيدن به اهداف پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شده است. در اين پژوهش از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل حسابرسان اجرايي در سطح ارشد در مؤسسه هاي حسابرسي خصوصي در سراسر ايران است. نتايج پژوهش حاكي است كه رفتارهاي حرفه اي كاهنده كيفيت حسابرسي تحت تاثير درك حسابرس از اجرا يا نقض قرارداد رواني و يا تعهدات عاطفي سازماني قرار نمي گيرد؛ هم چنين درك حسابرسان از اجرا يا نقض قرارداد رواني و تعهدات عاطفي سازماني با رفتارهاي غير حرفه اي كاهنده كيفيت حسابرسي رابطه معني دار دارد و به طور غيرمستقيم كيفيت حسابرسي را از طريق كاستن اتحاد، كارايي و اثر بخشي مؤسسه حسابرسي به مخاطره مي اندازد.

کليدواژگان:
رفتار حرفه اي كاهنده كيفيت حسابرسي، رفتار غير حرفه اي كاهنده كيفيت حسابرسي، قرارداد رواني، تعهدات عاطفي سازماني
فصلنامه دانش حسابداري ، شماره 5  تابستان ۱۳۹۰
[ چهارشنبه 2 شهریور1390 ] [ 0:0 ] [ صبا ] [ ]
ادامه مبحث افشائ اطلاعات...

ادبیات افشاء اطلاعات

ادبیات افشاء را می توان، به سه حوزه تقسيم نمود : افشاء مبتني بر همبستگی[1] شامل افشاء اطلاعات مبتني بر قیمت و حجم معامله، افشاء اختياری اطلاعات[2]، افشاء مبتني بر كارايي اطلاعات[3] (ورچیا، 2001).

در افشاء مبتني بر همبستگی، افشاء اطلاعات، نمود یا زائیده بیرونی[4] یک سیستم اقتصادی است، که در آن فرض می شود مدیر، اطلاعات محرمانه ای جهت افشاء ندارد، در تحقيقات این حوزه از ادبیات افشاء، اثر افشاء بر تغيير يا اختلال در فعاليت سرمايه گذاران ،كه در بازار سرمايه براي حداكثر كردن كردن رفاه خود رقابت مي كنند، از طريق رفتار قيمت دارايي و حجم معامله، مطالعه مي شود. زیرا در این سیستم، قیمت ها دربرگیرنده یا نشان دهنده اطلاعات خواهند بود و اطلاعات، همان قيمت خواهد بود، در نتیجه، افشاء اطلاعات یا همان قیمت ها نمود یا زائیده بیرونی سیستم اطلاعاتی خواهد بود. از طرف ديگر، اطلاعات برروی حجم معاملات نيز مؤثر است. افشاء اطلاعات با اثرگذاري بر روي باور و ارزيابي سرمايه گذار از كيفيت عملكرد مدير،  به نوبه خود، تصميمات سرمايه گذاري را نيز در جهت افزايش سرمایه گذاری، هدايت مي كند ( ورچیا، 2001).

در افشاء اختياري، افشاء، نمود یا زائیده درونی[5] يك سیستم اقتصادی می باشد که فرض می شود در آن، مدیر اطلاعات محرمانه ای دارد و بطور داوطلبانه آن را به سرمايه گذاران افشاء مي كند. اين طبقه از افشاء، مبتني بر محدوديت هزينه – منفعت است كه مبناي تصميم گيري مدير را شكل مي دهد (ورچيا، 2001). براساس اين نظریه، هرگاه اطلاعات بي اهميت باشد، مدير هيچ وظيفه اي براي افشاء اطلاعات ندارد. در اين صورت، افشاء اطلاعات مبتني بر تصميم مدير است. اگر مدير، منافع افشاء اطلاعات را بيش از هزينه آن بداند، به طور اختياري، اطلاعات خود را افشاء مي كند (هيتزمن و همكاران، 2010). این حوزه از ادبیات افشاء، به علت اهمیت آن، در ادامه، بیشتر توضیح داده خواهد شد.



[1] Association-Based Disclosure

[2] Discretionary-Based Disclosure

[3] Efficiency-Based Disclosure

 اين طبقه با عنوان افشاء مبتني بر كارايي در غياب دانش قبلي از اطلاعات بازار سرمايه رجحان دارد . ويژگي متمايز تحقيقات در اين دسته آن است كه افشاء بدون قيد و شرط ( افشاء قطعي يا اجباري) را مورد مطالعه قرار می دهد.

[4] Exogenous

[5]- Endogenous

کپی داری از این مطلب پیگرد قانونی دارد

[ سه شنبه 4 مرداد1390 ] [ 15:7 ] [ صبا ] [ ]
قرارداد مشاوره حقوقی و ملزومات آن

قرارداد مشاوره حقوقی

قرارداد ذیل فی مابین شرکت..................(سهامی خاص)به مدیریت آقای....... به نشانی .............................. که در این قرارداد کارفرما نامیده  میشود از یکطرف آقای...........وکیل پایه یک دادگستری به نشانی................تلفن..................که مشاوره حقوقی نامیده می شود از طرف دیگر به شرح ذیل منعقد میگردد.


ادامه مطلب
[ جمعه 17 تیر1390 ] [ 11:12 ] [ صبا ] [ ]
اداره کل امور حقوقي

اداره کل امور حقوقي

 
 الف:ماموريت
ب: اهم وظايف ، اختيارات ومسئوليتها
ج:واحدهاي تابعه اداره کل امورحقوقي
 
الف-ماموريت :
ارائه خدمات مشورتي در زمينه هاي حقوقي ، قضايي و ثبتي به کليه واحدهاي سازمان و دفاع از حقوق ، منافع و مصالح سازمان در محاکم و مراجع مختلف و ايجاد هماهنگي در اتخاذ مواضع حقوقي ، با ملحوظ نمودن اصول و موازين قانوني و غبطه سازمان ، از طريق ايفاي وظايف و مسووليتهاي حقوقي مقرر براي رئيس سازمان ، در اساسنامه و ساير قوانين و مقررات جاري کشور .
 
ب- اهم وظايف و اختيارات : 
-اتخاذ و تدابير و تصميمات مقتضي در انجام اقدامات حقوقي مناسب ، به منظور تحصيل و حفظ منافع و مصالح سازمان .
-اظهارنظر ، مشارکت و نظارت حقوقي در تهيه و تنظيم قراردادهاي داخلي و خارجي سازمان .
-طرح و تعقيب دعاوي داخلي و خارجي سازمان عليه اشخاص حقيقي وحقوقي .
-دفاع از حقوق سازمان در دعاوي مطروحه له يا عليه سازمان .
-انجام کليه امور ثبتي مربوط به سازمان .
-کوشش در حل و فصل اختلافات سازمان با اشخاص حقيقي و حقوقي و نظارت و شرکت در مذاکرات مربوط به حل و فصل اختلافات مزبور ، به منظور مصالحه يا ارجاع امر به داوري.
- ایفای وظایف نمایندگی سازمان درکلیه موارد حقوقی.
-همکاري با واحدهاي ذيربط در تهيه و تنظيم لوايح قانوني ، تصويب نامه ها ، اساسنامه ها ، نظامنامه ها و آئين نامه هاي موردنياز سازمان .
-کوشش درايجاد هماهنگي در اتخاذ مواضع حقوقي يکسان درسطح سازمان .
-تهيه گزارشهاي لازم در زمينه هاي حقوقي جهت ارائه به معاونت اداري و مالي و رياست سازمان .
-انتخاب وکيل با حق توکيل تا يک درجه ( در موارد لازم ) بمنظور پيشبرد دعاوي و دفاع از حقوق سازمان .
-گردآوري مجموعه قوانين ، تصويب نامه ها ، آئين نامه ها و مقررات حقوقي مرتبط با نياز سازمان .
-همکاري در مسائل  حقوقي موسسات و شرکتها تابعه يا وابسته به سازمان در حد معرفي وکلاء و  مشاوران حقوقي (حسب درخواست) .
-بررسي وضعيت حقوقي اتحاديه هاي بين المللي راديو تلويزيوني و چگونگي عضويت يا شرکت سازمان دراتحاديه هاي مزبور يا کنفرانس هاي بين المللي مشابه و بررسي ميزان مسووليتها ، تکاليف و اختيارات طرفين در قبال يکديگر از لحاظ حقوق بين المللي .
- همراهی گروههای شرکت کننده درکنفرانس های بین المللی درمواقع لزوم ( به تشخیص و دستور ریاست سازمان)
 
 
 ج-واحدهاي تابعه :
 
اداره کل امور حقوقي براي ايفاي ماموريت و وظايف و اختيارات خود ، داراي واحدهاي تابعه زير است:
 
-      دفتر مدير کل
-       مديريت امور اراضي و املاک
-       مديريت امور قراردادها
-       مديريت امور دعاوي
 
توضيح:چنانچه حجم و ميزان کارهاي ثبتي و حقوقي مراکز استانها در حدي باشد که ضرورت استقرار نمايندگي را ايجاب کند ، اداره کل حقوقي مجاز است براي هريک از مناطق ششگانه مراکز استاني ، يک نفر نماينده مقيم انتخاب و منصوب کند . نماينده مقيم ، مستقيما تحت نظر مديرکل امور حقوقي انجـام  وظيفه مي کند و موظف است تحت نظارت وي و در چارچوب وظايف و اختيارات اداره کل امور حقوقي خدمات لازم را به مراکز تحت پوشش منطقه ماموريت ارائه دهد .
 
 دفتر مدير کل
 
ماموريت :
 ارائه خدمات دفتري و دبيرخانه اي به واحدهاي تابعه اداره کل ، ثبت ، ضبط و نگهداري پرونده ها ، اسناد و مدارک و ارائه آنها به افراد مجاز بهنگام نياز .
 
 اهم وظايف و اختيارات :
- دريافت و ثبت خلاصه دستورات وارده به اداره کل امور حقوقي .
- دريافت و ثبت خلاصه دستورات مديرکل و ارجاع نامه ها به مديران يا کارکنان واحدها تابعه با اخذ رسيد .
- تهيه و تنظيم فرمهاي لازم جهت پيگيري انجام دستورات مديرکل امور حقوقي تا حصول نتيجه قطعي و گزارش به مديرکل امورحقوقي
- راهنمايي افراد و مراجعان به اداره کل امور حقوقي .
- تايپ نامه ها و گزارشهاي تهيه شده توسط  واحدهاي تابعه .
- تهيه و تکثير نسخ موردنياز از اسناد ، اوراق و مدارک برا ي استفاده واحدهاي تابعه .
-  بايگاني اسناد، اوراق و مدارک و مکاتبات وارده و صادره در بايگاني عادي يا محرمانه (حسب مورد) و براساس دستور مديران مجاز .
- تهيه و تنظيم پيش نويس مکاتبات مربوط به امور پرسنلي ، اداري و استخدامي و مالي اداره کل امور حقوقي در ارتباط با واحدهاي ذيربط سازماني .
- انجام امور مربوط به خدمات اداري ، استخدامي ، پرسنلي و رفاهي کارکنان اداره کل امور حقوقي از طريق واحدهاي ذيربط در حوزه معاونت اداري و مالي .
- تهيه و نگهداري سوابق و پرونده پرسنلي قسمتي کارکنان استخدامي و نيز مشاوران و کارکناني که به صورت موقت با اداره کل حقوقي همکاري مي کنند .
- سفارش تهيه و تدارک لوازم ، ابزار و ملزومات دفتري و اداري .
- همکاری با واحدهای تابعه اداره کل حقوقی درزمینه طبقه بندی و نگهداري اسناد ، مدارک ، اطلاعات ، مجموعه قوانين و مقررات و تمامي آنچه که به عنوان مآخذ، مرجع و مستند براي انجام وظايف و اختيارات اداره کل حقوقي موردنياز است.
- استفاده از سيستمهاي نوين نگهداري اطلاعات و اطلاع رساني .
 
 مديريت امور اراضي و املاک
 
ماموريت : 
شناسايي و تشخيص حقوق مالکيت سازمان نسبت به اراضي ، ساختمانها ، تاسيسات و تجهيزات و حقوق انتفاعي و اتخاذ تدابير و تمهيدات مقتضي در جهت تحصيل و استيفاء و حفظ آنها درچارچوب قوانين و مقررات .
 
اهم وظايف و اختيارات :
- بررسي مکاتبات مربوط به اراضي و مستغلات واصله از وزارتخانه ها ، سازمانهاي دولتي ، موسسات خصوصي و ساير مراجع و اظهارنظر و تهيه پاسخ مقتضي در خصوص مورد.
- اظهارنظر و مشارکت در تحصيل اراضي و مستغلات و هرگونه حقوق انتقاعي موردنياز سازمان در سراسر کشور و انجام اقدامات حقوقي و ثبتي مربوطه .
- ايفاي نمايندگي سازمان درانجام کليه اقدامات حقوقي و ثبتي مربوط به اراضي و املاک و امضاء اسناد و اوراق و دفاتر در محاضر و ساير مراجع ذيصلاح .
- اتخاذ تدابير لازم در جهت جلوگيري از هرگونه تجاوز يا تصرف عدواني به اراضي مستغلات سازمان و اقدام قانوني عليه متجاوزين و متصرفين .
- تهيه شناسنامه کليه اراضي و املاک سازمان در سراسر کشور و رفع اشکالات موجود و نهايتا تحصيل اسناد مالکيت .
- تهیه مشخصات و لیست اراضی و ابنیه استیجاریسازمان در سراسر کشور.
-  مشارکت در تنظيم قراردادهاي اجاري و استيجاري در خصوص اراضي و مستغلات .
- طرح و تعقيب دعاوي و انجام هرگونه اقدام حقوقي ، به منظور تامين منافع و رعايت مصالح سازمان در خصوص املاک و مستغلات .
-  دفاع از حقوق و منافع سازمان درقبال دعاوي و ادعاهاي مربوط به اراضي و املاک .
- مطالعه و جمع آوری قوانین ومقررات وآئین نامه های مرتبط با اراضی واملاک.
- پيگيري اقدامات اجرايي مرتبط با فعاليت واحد از طريق مراجعه به مراجع ثبتي ، انتظامي، قضايي ، دفاتر اسناد رسمي ، موسسات ، سازمانها و نهادهاي دولتي و عمومي و اشخاص حقيقي و حقوقي .
 
 
 مديريت امور قراردادها
 
ماموريت :
  اظهار نظر ، مشارکت و ارائه خدمات تخصصي مشورتي در تهيه و تنظيم متون و انعقاد قراردادهاي داخلي و خارجي سازمان و نظارت بر اجراي صحيح مفاد آنها و همچنين طرح و تعقيب دعاوي در ارتباط با عدم ايفاي تعهدات و تکاليف از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي طرف قرارداد و دفاع از حقوق و منافع سازمان در دعاوي ناشي از قراردادهاي منعقده که له يا عليه سازمان در محاکم داخلي و خارجي مطرح مي شود .
 
اهم وظايف و اختيارات :
-اظهارنظر حقوقي درمورد کليه تعهدات له يا عليه سازمان و ارائه طريق حقوقي به مسئولين ذيربط به نحوي که تعهدات موردنظر ، با اساسنامه سازمان و ساير مقررات جاري کشور مغايرت و منافات نداشته باشد.
-همکاري و نظارت حقوقي درتهيه و تنظيم قراردادهاي داخلي و خارجي سازمان .
- تهیه و تنظیم انواع قراردادهای نمونه مورد نیاز واحدهای مختلف سازمان.
- بررسی و اظهار نظر واعمال نظر حقوقی درقراردادهای منعقده فیمابین سازمان ودیگر اشخاص حقیقی وحقوقی.
-تهيه متن تعهدنامه ها و ضمانت نامه هاي مختلف موردنياز سازمان و انجام اقدامات مربوطه تا حصول نتيجه .
-رسيدگي به شکايات واصله در زمينه اجراي قراردادها ( درصورتي که اداره کل حقوقي بعنوان داور مرضي العارفين عنوان شده باشد) و اعلام پاسخ به شاکي يامقام ارجاع کننده .
-بررسي و اقدام متناسب قضايي درخصوص الزام متعهدين سازمان به انجام تعهدات خود، حسب ارجاع مراکز و واحدهاي مختلف سازمان .
-انجام وظيفه بعنوان نماينده حقوقي سازمان در مراجع قضايي ، اداري و سازمانها و نهادهاي دولتي .
9-طرح و تعقيب دعاوي (اعم از داخلي و خارجي ) عليه اشخاص حقيقي و حقوقي ، در دعاوي ناشي از قراردادهاي سازمان .
-دفاع از مصالحه ومواضع سازمان در دعاوی ناشی از قراردادهای مطروحه له یا علیه سازمان تا اخذ نتیجه نهایی.
-مطالعه و جمع آوري قوانين و مقررات ناظر و حاکم بر نحوه انعقاد و اجراي قراردادها .
--تهيه مجموعه نمونه قراردادهاي مختلف جهت بهره برداري هاي آتي .
-پيگيري و مباشرت در انجام وظايف واحد تا حصول نتيجه قطعي.
-شناسايي متعهدين به سازمان ( اشخاص حقيقي و حقوقي ) ، برقراري تماس با آنان و پيگيري وصول مطالبات سازمان .
 
 مديريت امور دعاوي
 
ماموريت :
     طرح دعاوي کيفري و حقوقي علیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از حقوق و مصالح  و منافع سازمان در دعاوي مطروحه عليه سازمان .
 
اهم وظايف و اختيارات :
-  طرح و تعقيب دعاوي اعم از حقوقي و کيفري عليه اشخاص حقيقي و حقوقي .
-  دفاع از حقوق و مصالح سازمان در دعاوي مطروحه له يا عليه سازمان .
-  ايفاي وظايف نمايندگي حقوقي سازمان در کليه مراجع قضايي ، اداري و ساير نهادها و موسسات دولتي .
-  دفاع از حقوق و مصالح سازمان در دعاوي مطروحه عليه سازمان در ديوان عدالت اداري.
- دفاع از حقوق و مصالح سازمان در دعاوي مطروحه عليه سازمان در مراجع و هيئت هاي رسيدگي ، تشخيص و حل اختلافات ادارات کار و امور اجتماعي .
- ارشاد قضايي و همکاري با ديگر واحدها و مراکز سازمان در موضوعات حقوقي ، قضايي و کيفري .
-  جمع آوري قوانين و مقررات مصوبه جهت بهره برداري آتي .
-  پيگيري امور مرتبط با موضوع فعاليت واحد در مراجع و محاکم اداري ، انتظامي و قضايي.
 
منبع:سایت اطلاع رسانی و خدمات دولت الکترونیک
[ جمعه 17 تیر1390 ] [ 11:0 ] [ صبا ] [ ]
ریسک قانونی...ریسک حقوقی
ریسک قانونی زمانی مطرح می‌شود که یک معامله از نظر قانونی قابل انجام نباشد. ریسک قانونی در کل با ریسک اعتباری مرتبط است زیرا طرفین معامله در صورت زیان در یک معامله به دنبال بستر قانونی برای زیر سؤال بردن اعتبار معامله می‌گردند.

این ریسک می‌تواند به صورت شکایت سهام‌داران علیه شرکتی که ضررده باشد ظاهر شود. ریسک‌های قانونی از طریق سیاست‌هایی که قسمت حقوقی مؤسسه با مشاوره مدیر ریسک و مدیریت سطح بالا اعمال می‌کند کنترل می‌شود. مؤسسات باید مطمئن باشند قراردادها با طرفین قابلیت اجرا دارد. با این حال وقتی پای زیان‌های بزرگ در میان باشد کشمکش‌های هزینه‌بر به وجود می‌آید زیرا منافع زیادی درگیر است.

ریسک قانونی که 'ریسک حقوقی' نیز نامیده می‌شود، یکی از ریسک‌های اثر گذار بر فعالیت شرکت‌ها است. دو عامل مهم در میزان ریسک حقوقی تأثیرگذار هستند. عامل اول ایجاد کننده ریسک حقوقی، نوع و ساختار قوانین، روند قانونگذاری، و همچنین تغییرات قوانین می‌باشد. عامل دوم ایجاد کننده ریسک حقوقی، روابط حقوقی بین بانک و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بانک می‌باشد.

منبع : از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
توجه
از دوستانی که در زمینه این پست اطلاعاتی دارند یا در این زمینه مقالاتی مطالعه کردند تقاضا می شود جهت افزودن بر غنای اطلاعاتی دیگر خوانندگان، منابع مطالعاتی خود را معرفی نمایند.
با تشکر 
[ جمعه 17 تیر1390 ] [ 10:32 ] [ صبا ] [ ]
روش های تامین مالی

1. روش های تأمین مالی

تأمین مالی برای اجرای طرح های سودآور، نقش بسیار مهمی را در صحنه رشد شرکت ایفا می کند. توانایی شرکت برای تعیین منابع بالقوه، جهت تهیه وجوه به منظور سرمایه گذاری و تهیه برنامه های مناسب، از عوامل اصلی رشد و پیشرفت شرکت به حساب می آید. روش های تأمین مالی را می توان در قالب تأمین مالی داخلی و تأمین مالی خارجی طبقه بندی نمود که در ادامه به معرفی این دو شیوه پرداخته می شود.

1-1 روش های تأمین مالی داخلی

همانطور که در بخش قبلی بیان شد، شرکت ها تمایل زیادی برای استفاده از منابع داخلی برای تأمین مالی پروژه های سرمایه گذاری دارند. در این بخش به معرفی شیوه های تامین مالی داخلی پرداخته می شود.

1-1-1 منابع مالی حاصل از فعالیت های عملیات شرکت

منابع مالی حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت از جمله منابع داخلی شرکت محسوب می شود. این نوع تأمین مالی تحت تأثیر شرایط بازار و فروش تولیدات قرار دارد. منابع حاصل از این روش به دلیل عدم اطمینان از حفظ روند آتی آن، نمی تواند به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد؛ ضمن اینکه معمولاً افزایش در درآمدهای عملیاتی همراه با افزایش در هزینه های جاری خواهد بود.

1-1-2 وجوه حاصل از افزایش دارایی های شرکت

فروش این دارایی ها در نگاه اول ممکن است راهکار مناسبی جهت تأمین مالی شرکت به نظر برسد، اما مالیات پرداختی بابت سود حاصل از فروش و حذف هزینه استهلاک سالیانه این دارایی ها، باعث خروج وجوه نقد یا جلوگیری از ورود آن می شود. فروش دارایی های ثابت، همچنین می تواند ناشی از عدم توانایی شرکت در استفاده از سایر منابع تأمین مالی باشد.

1-1-3 وجوه حاصل از عدم پرداخت تعهدات به پرسنل

برخی از شرکت ها سعی می کنند، که با کاهش هزینه های پرسنلی خود، مصرف منابع مالی را کاهش داده و به این شیوه بخشی از منابع مورد نیاز سرمایه گذاری خود را تأمین نمایند. با این وجود باید در نظر داشت که نیروی انسانی متخصص، نقش مهمی در تولید و افزایش سودآوری شرکت ها ایفا می کند. کاهش مزایای کار و حقوق پرسنل به از دست دادن سرمایه انسانی شرکت منجر خواهد شد. از دست دادن این سرمایه در بلندمدت باعث کاهش سودآوری شرکت ها و کمبود منابع مالی می شود. از طرف دیگر، با توجه به اینکه مبلغ هزینه های پرسنلی شرکت ها معمولاً بخش زیادی از هزینه های تولیدی را تشکیل نمی دهد، شرکت ها به دلیل کوچکی مبلغ در مقابل وجوه مورد نیاز جهت سرمایه گذاری، توجه چندانی به این بخش ندارند.

به طور کلی، منابع حاصل از عملیات داخلی شرکت به دلایل مختلف نمی تواند منابع نقدی عمده ای جهت سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت فراهم آورد. بنابراین روی آوردن به منابع خارجی جهت سرمایه گذاری های بلند مدت و اجرای طرح های توسعه ای، اجتناب ناپذیر است. معمولاً مدیران ترجیح می دهند که از منابع درونی استفاده کنند، اما نیاز فزاینده آن ها جهت انجام طرح های عمرانی و توسعه کمّی و کیفی و نیز سرمایه در گردش مورد نیاز، آن ها را به سمت تآمین مالی خارجی سوق می دهد.

در قسمت بعد شیوه های تآمین مالی خارجی شرکت ها توضیح داده می شود.

ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ دوشنبه 6 تیر1390 ] [ 22:19 ] [ صبا ] [ ]
مسئله افشائ اطلاعات در حسابداری...

در این پست در خصوص این موضوع صحبت می کنم. مطالب گفته شده برداشت خودم است.

مسئله افشاء اطلاعات از جمله مباحث با اهمیت در حرف حسابداری است و کیفیت و کمیت اطلاعات افشاء شده تأثیر بسزایی در تداوم فعالیت و پیشرفت بنگاه اقتصادی دارد. زیرا یک بنگاه اقتصادی حیات خود را از مشتریان خود می گیرد. مشتریان همان استفاده کنندگان اطلاعات هستند. در حقیقت استفاده کنندگان از طریق اطلاعات افشاء شده در مورد بنگاه اطلاعات کسب می کنند و سپس سرمایه و اعتبار خود را در اختیار بنگاه قرار می دهند و در مقابل سود، کارمزد یا بازده به دست می آورند. بنابراین مدیران رسالت خود را با افشاء درست اطلاعات به استفاده کنندگان انجام می دهند.

مدیران مسئولیت افشاء اطلاعات را برعهده دارند. در گزارشگری مالی افشاء اطلاعات مبتنی بر انگیزه های مدیران است. عوامل مختلفی انگیزه افشاء را در مدیران بر می انگیزاند. برخی از این عوامل مبتنی بر انگیزه های اختیاری مدیر است و برخی دیگر مبتنی بر انگیزه های اجباری...

این مطلب ادامه دارد...

[ سه شنبه 31 خرداد1390 ] [ 19:38 ] [ صبا ] [ ]
دعوت به همكاری در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران
دعوت به همكاری در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تکمیل نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود در تهران از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی به شرح زیر دعوت به همکاری می نماید .
عنوان شغل
مدیریت IT/ مهندسی IT
مهندس کامپیوتر (نرم افزار)
حقوق، جزا، اقتصادی، مالکیت فکری
مهندسی کامپیوتر (سخت افزار)
فناوری اطلاعات
حسابداری
متقاضیان واجد شرایط می­توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر و یا تکمیل فرم استخدام به آدرس اینترنتی http://emp.seo.ir مراجعه نمایند.
[ یکشنبه 29 خرداد1390 ] [ 19:44 ] [ صبا ] [ ]
کدهای صنعتی ISIC
مختصری در خصوص سیستم طبقه بندی ISIC:

ISIC یک طبقه بندی مرجع برای طبقه بندی کلیه فعالیت های اقتصادی میباشدکه در سال ۱۹۴۸ تدوین و مورد تائید و تصویب کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد قرارگرفته و تجدید نظرهائی در سال های  ۱۹۵۸ ، ۱۹۶۸  ، ۱۹۹۰  و  ۲۰۰۲ در آن بعمل آمده و آخرین تجدید نظر نیز در شرف انجام میباشد . ISIC ابزاری اساسی برای مطالعه پدیده اقتصادی و ترویج قابلیت مقایسه اطلاعات و ارتقاء و توسعه سیستم های آماری ملی معتبر میباشد. 

طبقات ISIC  در جزئی ترین سطح آن ( دسته ها )  بر اساس آنچه که در بیشتر کشورها بعنوان ترکیب مرسوم فعالیت ها در واحدهای آماری تعریف شده طراحی شده است . گروه ها و قسمتها سطوح کلی تر این طبقه بندی ، واحدهای آماری را برحسب ویژگی ها ، تکنولوژی ، سازمان و منابع مالی تولید ترکیب میکند. 
استفاده وسیعی از ISIC هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی در طبقه بندی اطلاعات بر حسب نوع فعالیت در زمینه های جمعیت ، تولید ، استخدام ، تولید ناخالص ملی و سایر فعالیت های اقتصادی بعمل آمده است.
 
اطلاعات بیشتر رو میتونید با دنبال کردن لبنک داده شده بدست بیارید:
 
[ شنبه 7 خرداد1390 ] [ 0:24 ] [ صبا ] [ ]
مربوط به اقتصاد
سلام

این روزها خیلی درگیر مباحث اقتصاد سنجی هستم . یکی از مشکلاتی که در تخمین رگرسیون بین بازده غیر عادی و سود غیرمنتظره ( برای محاسبه ضریب واکنش سود ) با اون مواجی می شدم مسئله خودهمبستگی بود . برای همین مطلبی رو که در این زمینه خوندم و یه مطلبی  ( با راهنمایی استادم ) رو هم کهبا تجربه بدست آورم اینجا میارم. 


ادامه مطلب
[ جمعه 6 خرداد1390 ] [ 0:55 ] [ صبا ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه